FANTASY HRA PRAVDA

Ohlasy a resumé Pravdy 2003

 

Uplynuly 2 měsíce od Pravdy 2003. Je nejvyšší čas napsat resumé. Nejprve uvádíme příspěvky od hráčů, pod nimi naleznete zhodnocení od Gendrim a Vlčka.

začátek resumé - mínusy - reakce na hodnocení od hráčů - závěrem...

Fim napsal:

Hlavní pozitiva

  • Profi organizátoři a jejich divadelní i herní výkony

  • Větší klid proti dřívějšku (absence hospody)

  • Spolehlivá a zaběhnutá organizace bez výpadků a téměř bez front

  • Zajímavý příběh

Drobnosti, které potěšily

  • Knihovna – důležité informace pěkně schované a zároveň dostupné

  • Pestré bouřné kletby

  • Veřejné šermířské zkoušky

  • Hra o život se Smrtěm (škoda, že neumím dost dobře mariáš)

  • Propracovaná papírová setkání

  • Herní jídlo (pozitivní motivace k jeho obstarání)

  • Řemesla

Hlavní negativa

  • Příliš nalinkovaný děj

  • Někdy přílišná linearita chodů

  • Občas nemožnost prozkoumat vše (Mytologie / Ztracený ostrov)

  • Neustále nové světy bez vazeb na předchozí průběh hry

  • Málo času a prostoru na kreativitu hráčů (chyběl náhlý přepad hradu, odborné sympozium…)

  • Časový skluz (možná se mohlo dopoledne začínat o ½ hodiny dříve)

Drobnosti, které zarmoutily

  • Stále stejná místa pro hru (na Pravdě 2001 se jižní svah neosvědčil?)

  • Bouřná kletba „Slabost“ neměla být tak brzy, kdy dost hráčů mělo jen 3 životy (= 2 s kletbou)

  • Cechy ke konci hry přestávaly fungovat (resp. nebyl na ně čas)

  • Málo práce s detaily (např. v knihovně bylo spousta informací, které neměly užití – chápu, to byl účel. Ale mohly tam být i informace spíše okrajové, přesto někdy možná využitelné)

Taur'amandil napsal:

Tak jsem našel čas, abych ti napsal, co se mi na pravdě líbilo a nelíbilo. Ale nemůžu si vzpomenout, co se mi nelíbilo. Byl jsem spokojenej, příběh byl supr. Jo našlo by se něco: jeden den bylo fakt málo vody, ale s tím se nedalo počítat. No jinak snad asi nic. Night questy byly dost dobrý, super atmoška... NO PROSTĚ NEJLEPŠÍ GAWAIN KTEREJ JSEM KDY HRÁL!!!

Zedar napsal:

Bylo to krásné. Bylo to něco jiného než na co jsem byl zvyklý, ale nemyslím si, že by to bylo nějak na škodu. Obdivuji váš do posledního detailu připravený scénář. Obdivuji Helenčinu práci na vzorech. Obdivuji nasazení a um organizátorů se kterým zahráli všechny ty (často dost obtížné) role.

Je mi líto, že některá setkání jsme prostě nestihli, bylo jich hodně a i když nebylo moc front tak to prostě nešlo stihnout. To bylo trochu na škodu hře, protože člověk měl sklony upadat do stavů "To je v čudu já to prostě nestíhám, co když mi něco uteče a já kvůli tomu zakukám?" Doufám, že příští rok najdete dost odvahy a času udělat další pokračování Pravdy. Budu se těšit a určitě přijedu.

Feastir(Festr, ten pán od F. atd.) napsal:

Nepíšu sice recenzi na celou Pravdu, ale rozhodně by byla chyba nenapsat jak mě to ohromilo. Máte to fakt perfektně zmáknutý. Jak sem tak procházel scénářem a vzpomínal na to, co jsme v té chvíli zrovna dělali my, došlo mi, že to, jak sem si hru užil a jak to bylo perfektní a nikdy se nic nepokazilo a tak, že to vůbec nebyla náhoda. Že to prostě bylo tak perfektně připravený že tam všechno vyšlo nejspíš uplně přesně podle vašich představ. I když je fakt, že naše družinka byla občas trochu mimo, co se týče hlavního scénáře. Například ten den co byly potůčky jsme zahájili okružní cestu po cestě, všichni něco pochytali a strávili většinu odpoledne rvačkama, blitim po sobě a řvanim na našeho narcise léčitele (nakazil se...). Já jako prase sem si to docela užil, všechny obtěžoval a málem umřel (to když jsem poblil Kviky plášť, vrhli jsme se na sebe a začali se doopravdy rubat, zachránila mě kožená zbroj, zásoba vrhaček a to že jsme se nakonec dohodli na prozatímním příměří), ale z hlavní hry jsme získali to odpoledne 0 plánků, protože na to už čas nezbyl. Ale i přesto, že jsme nezachránili svět, neprošli vzorem a že sem ve finalfichtu zdech sem si Pravdu co se tejče role-hraní (pryč s "playingem") užil ze všech dřeváren co sem byl zdaleka nejvíc. Kvestíky, olupování družinky, zlodějské vyjednávání, olupování Báry (možná právě proto ve mě při všech setkáních viděla až takové zlo) to všechno bylo úplně perfektní. Díky moc

Hanička napsala:

Jsem moc rada, ze jsem tam byla a ze jsem prozila tech 5 dni se skvelymi lidickami znamymi i novymi. Opravdu srdecni zalezitost.

Helenka napsala:

Jsem taky moc rada, ze jsem tam mohla byt a uzit si tu spoustu legrace a krasnych zazitku. Bylo to proste jedinecny.

Boldrik napsal:

No ja jsem vlastne vedmak bez emoci, takze: Rad jsem pomohl. :-)

Galad napsal:

Letošní Pravda byla opět super, kromě toho že jsem musel odejet dřív takže jsem si to nikdy nemohl doopravdy užít. Ale alespoň jsem hned na začátku neumřel... :)) No, logické příklady mi nešly o nic líp než minule, ale jinak hra byla skvěle zvládnutá, všichni z naší družinky se dobře bavili a mě nevyjímaje. Jen si naši členové potom co jsme je opustili stěžovali na přílišnou obtížnost. Ale já si myslím že to je správné. Když organizátoři vidí slabé hráče a "nechávají" je tak to se mi nelíbí. Jinak už se těším na příští Pravdu, rovnou bych si podal přihlášku :)) Vpravdě :p nechápu proč to děláte, takové práce pro to abychom se my bavili? Je to od vás moc hezké, díky.

Frank napsal:

Přišel jsem, viděl jsem, odplazil jsem se aneb Pravda 2003 Osoby:
Frank – já, povoláním hledač pokladů
Feastir – zloděj (později si jméno zjednodušil na Fester, protože se to ostatním lépe pamatuje) Lantres – válečník, jednoruční meč
Roderick – léčitel, později s lukem, nenáviděl obchodníky
Miriel – mágyně, na první dřevárně
Kviky – schopná válečnice (taktéž jednoruční meč) Dále vystupují CP, potvory jateční, papírová setkání a mnozí efektové Takto vypadala po většinu času naše družinka. To „po většinu“ znamená, že Kviky se přidala až na druhý den a opustila nás v sobotu dopoledne. První den byl katastrofální, protože nás rozsekal úplně každý. Přesto jsme přežili. Druhý den si Lantres vzal štít, čímž se značně posílila jeho bojová hodnota, a přišla Kviky. Konečně jsme začali vítězit. A když se přidal i luk a vrhačky, stali jsme se docela dobrou jednotkou, takže když Kviky zase odešla, ani nás to moc nebolelo. Celá Pravda byla stejně jako loni výborně připravená a promakaná, přečtení scénáře tento poznatek jen potvrdilo. A taky jsem se začal orientovat ve jménech. Ovšem když jsem si scénář spojil s tím, co jsme zažili, napadla mě jedna věc. Jak to některé družinky proboha dokázaly všechno stihnout? My jsme zvládli obvykle tak polovinu a ještě jsme byli rádi. To mě přivádí k výtce. Ne vždy bylo rozmístění questů ideální. Nejhorším se asi stal Stín Draka – od hradu u Zebry na Scestí, kde byl alchymista, pro zrcadlový lektvar. Na ten je třeba voda ze studánky (ta byla poblíž), ale vodu lze nabrat až poté, co Vivian doneseme křišťálový pohár Z HRADU. Takže třikrát přes celé herní území. To není úplně ono (a to jsme mohli být rádi, že se Vivian nepotulovala někde u draka). Proto se mi docela líbilo rozdělení na dva souběžné questy, jako ve čtvrtek dopoledne. Ostrov a mytologie ale měly tu nevýhodu, že mezi nimi nebylo možno přecházet. Pak noční questy. Tir – na – Nog‘ht (zpestřený tím, že z hospody jsme přišli přesně na konec brífinku) stál za to. Pantomimické hádání se se Zedarem nebo zvedání laťky – docela zážitek. Gondar z toho pustil talisman. Škoda, že cesta za Fionou musela být přeložena na ráno. Stejně jako loni se mi ale nejvíc líbil konec. Od získávání informací o pevnosti (hlavně Jindřichova jeskyňka), přes šípovou věž, až k final fichtu. Přidat se k chaosu není špatné. Jen nevím, nakolik si věž mohly užít ty dvě mágyně když nemohly kouzlit. A léčitelky koneckonců taky. Naopak my hledači pokladů jsme byli ve svém živlu. Udělal jsem pár chyb, to přiznávám, ale byla to sranda. A málem bych zapomněl na prokletí zlé mysli, které nás provázelo celou hrou. Bára nás asi neměla ráda, nebo co, ale skoro jsme jí nesměli na oči. Dokonce mě chtěla proměnit v žábu, a to jsem ji ani neokradl. Takže i přes mnohá nebezpečenství (i z řad družinky, například mágyně zapomínající zaklínadla nebo vrážející svou holí do všeho poblíž) jsme nakonec přežili, i když někteří na straně nepřítele. Mohu mluvit jen za sebe, ale: „Díky Gendrim, díky Vlčku, díky Haničko, díky Mravouku, díky Radosti a díky všem vám ostatním, co ve scénáři nejste napsaní. Za rok (jestli Pravda bude) mě tu máte zas.“ Sakra, ještě jedna připomínka. Je v pořádku, že zloděj má odemykání za 6, slovy šest, vrchů? Ještě se na to podívejte.

Arten napsal:

Čauky všichni orgové! Pokud mám stručně zhodnotit, jak se mi pravda líbila, celkově sečteno a podtrženo: Moc! Budu se řídit klasikem a začnu od velkého vychvalování přes menší až k lehké spekulaci. Herecké výkony a vůbec orgové všeobecně byli supr, kostýmy perfektní, některé role prostě nezapomenutelné. Pokud hráč opravdu hodně nechce, tak se nemá kdy ve hře nudit. Obvyklé fronty na setkání se jakýmsi zázrakem podařilo oproti minulým Pravdám (dvěma na kterých jsem byl) snížit asi na polovinu. K tomu přispělo i dělení některých chodů na dva separované děje. Noční questy jednoduše dokonalé, jen pozor na zdlouhavost, zítra je taky den. Ke spestření hry přispěly také drobnosti jako řemesla se vším všudy, knihovna (herbář...) Rád bych také kromě hereckých výkonů vyzdvihl také práci Helenky na pláncích, vzor byl fakt jedinečnej zážitek (12 a 1/2, 3 a1/4, 1 a 1/2... :-) Nebyla hospoda. To s sebou neslo jak klady, tak zápory. Je sice pravda, že se člověk mohla konečně v klidu vyspat, celkem rozumně dlouho (a to ne jen kvůli hluku, ale hlavně kvůli tomu, že ho nic netáhlo se společensky angažovat). Na druhou stranu s hospodou možná zmizelo ono místo, kde se hráči (i orgové) sejdou, přátelsky poklábosí a změní trochu okruh lidí, se kterými se baví. Je ale fakt, že na pravdě letos nikdy nebyl "bordel". Herní čas byl, řekl bych, ideální. Chápu, že pro orgy to byla dost honička, ale já nemůžu říci, než že mě vyhovoval bezvýhradně. Co mi torchu vadilo, byla možná až přílišná nalinkovanost děje. Většinou neexistovalo jiné řešení, než jaké bylo plánováno organizátory a družinka k němu byla dosti brutálními prostředky popostrkována. Informace byly do hráčů přímo tlačeny, získat je bylo až příliš snadné. Neexistoval rozdíl, mezi informovanou a neinformovanou družinkou. Všeobecně hodnota informace řekl bych dost devalvovala. Lineárností příběhu je sice hra přehlednější a ovladatelnější, ale ubývá prostoru pro hráčskou seberealizaci. Pro kreativitu je místo jen mezi kolejemi příběhu, to je možná škoda. Myslím si, že Pravdě trochu škodí i heslo "Vše pro hráče" je to sice od vás nesmírně milé, že chcete pro hráče udělat maximum, ale nelze se k tomu tolik nutit. Proti tomuto heslu stavím na zvážení jiné: "Když se nebaví org, nebaví se ani hráč" to je princip, na kterém fungovalo už prastaré ADmD či DrD. Není to zábavný park pro návštěvníky. Bavit by se měli všichni a orgové neméně. Myslím si, že k zajímavosti hry by mohly více přispět i cechy. Velmi snadno by se mohly včlenit do nočních questů a mohly by dávat jednotlivým členům družinky vlastní, tajné úkoly, které by mohli příspívat k vnitroskupinkovému roleplayingu. vůbec by mohly být cechy více zahalaeny do "aury mystična a autority". Co se pravidel týče: Všeobecně došlo k nebývalému zdražení schopností, co do vrchů. Neznám úradky orgů, ale nekteré esenciální skilly (otvrání zámků, hledání a odstraňování pastí, obouručák, mluv se zvířaty, meč pro léčitele, kapka, a jiné ...) byly opravdu předražené a nedovolovaly hráčům uplatnit se ve družince na začátku hry (hlavně se to týká asi zlodějů). Výborným zpestřením jsou určitě vyšší povolání. Čím víc, tím lépe, nevím, jak jsou všechna vyvážená, silná či slabá.

Resumé Pravdy 2003 Gendrim a Vlček

Nesešlo se nám sice tolik dopisů s hráčskými názory, kolik bychom rádi, ale už nastal čas zhodnotit letošní hru. Nejprve shrneme klady a zápory, kterých jsme si vědomi jakožto nejupracovanější z tvůrců, poté budeme reagovat na reflexe hráčů.

Plusy (co se povedlo)

+ neschematický a různorodý scénář
+ povedlo se nám najít vcelku neotřelé téma (přes ten velký počet her, které jsme dosud pořádali)
+ hladce běžící hra bez velkých zádrhelů a problémů
+ neskutečné množství herních setkání, bylo z čeho vybírat
+ kvalitní a obětavý tým organizátorů
+ kostýmy orgů i hráčů na vysoké úrovni
+ absence front (na malilinké výjimky)
+ přesné připravení herních materiálů (artefakty, magy, peníze, zbroje)
+ herní území "akorát"
+ povedlo se nám na Pravdě vůbec být (lejstra, byrokracie)
+ už víme, že player killing vás téměř nezajímá
+ vyvážená pravidla povolání
+ konečně jasná definice pravidel
+ několikero variant dokončení jednotlivých questů (u většiny důležitých setkání nebyla jen možnost "0" a "1")
+ výrazné snížení linearity questů oproti dřívějšku
+ řemesla
+ založení Knihovny
+ obchodník!
+ použití Vzoru
+ vytvoření skvělého kamenného Vzoru hráči (Pišta a spol.), jeho procházení (zážitek)
+ příjemná atmosféra
+ papírová setkání
+ znovuzavedení herního jídla s pozitivní motivací
+ pestré úkoly od příšer, kooperativní hříčky
+ náplň nočních questů
+ v noci klid, snížení únavy organizátorů
+ rychlý svoz vody a nákupů
+ organizátoři dohromady fungovali za 4 dny na Pravdě zhruba 1100 hodin!!! Přípravu Pravdy už asi nespočítáme... Věnuje někdo jiné hře tolik?

Mínusy (chyby organizace)

- přecenění hráčů v některých situacích
- nízká pozornost vůči prvohráčům
- vyšší a vyšší nároky hráčů
- zdržení začátku v pátek dopoledne
- termín se zimou a brzkým stmíváním
- 1/3 přihlášených bez varování nedorazila. Nenapadlo nás pak z celkového objemu hry něco vyřadit, aby se hra pak někdy příliš nenatáhla.
- špatně jsme odhadli cíle hráčů. Primárně chtějí projít celé připravené dobrodružství (ne si jen prostě užít tu část, kterou stihnou) a jsou pak smutní, dojde-li jim čas.
- málo jsme zdůraznili užitečnost Knihovny a to byla škoda
- Gendrim neměla tolik času na Kouzelníky, kolik by si přála a potřebovala
- některá setkání "ulétla" zbytečně daleko (až 200 metrů!:) do herního prostoru
- přes počáteční nadšení se některé cechy nepodařilo realizovat dle představ

Reakce na hodnocení od hráčů

Fim
"Příliš nalinkovaný děj" Myslíme si, že nalinkovanost děje patří k připravené hře a už to, že se zabýváte různými variantami, jak mohou hráči quest/setkání dokončit, vás vyřazuje ze skupiny lhostejných tvůrců her. Organizátoři byli ochotni přijmout jakékoli vhodné řešení setkání ze strany hráčů.

"Občas nemožnost prozkoumat vše (Mytologie/Ostrov)" To je asi subjektivní pocit. Že hráči neprojdou vše je prvek, suplující reálnost světa. Víme, že to hráče může mrzet, a proto se tento prvek vyskytl jen jednou za celou Pravdu.

"Neustále nové světy bez vazeb na předchozí průběh hry" Ano, silné vazby ze dne na den chyběly. Považujeme to při tvorbě hry za to nejtěžší a uznáváme, musíme se ještě učit. Na druhou stranu výhodné bylo, že hráči se v příběhu mohli pohybovat bez toho, že by jim utekly důležité věci (protože denně byl připraven opravdu velký objem setkání).

"Málo času a prostoru na kreativitu hráčů" Je na svobodném rozhodnutí hráčů, kolik toho z připravené hry uhrají a na kolik si budou hru utvářet sami. Hraní postav se z naší strany vždy setká se silnou podporou. Kdybychom připravili méně hry a nechali více prázdného času (nutili si hráče hrát samotné), asi byste si mysleli, že jsme hru odflákli.

"Cechy ke konci hry přestávaly fungovat" Funkčnost každého cechu je založena na práci cechmistra. Důležitosti fungujících cechů jsme si vědomi.

"Málo práce s detaily (např. v knihovně bylo spousta informací, které neměly užití - chápu, to byl účel. Ale mohly tam být i informace spíše okrajové, přesto někdy možná využitelné)" V knihovně bylo vcelku dost informací, kterým říkáme "bonusové". Ty se jinak ve hře vyskytly buď ne zrovna snadno dostupné, nebo vůbec ne. Bohužel většina hráčů Knihovnu podcenila. Další detailní informace v samotné hře by asi herní den neúměrně nafukovaly a zbytečně hráče mátly. Už takhle bylo někdy informací dost:))

Arten
"Herní informace byly do hráčů tlačeny" Myslíme si, že je to dosti zastaralý názor. Byli jsme si tohoto problému vědomi a tlačence jsme se vyhýbali. Mnohdy se nám to bohužel nevyplatilo, hráči bloumali a trvalo jim zbytečně dlouho, než se dostali, kam chtěli. Vzpomínám si, jak jsem kvůli tomu donutil Burkeho, haleluja muže, jít k sedící družince a bez ptaní jim odvykládat vše, co ví. Hráči si chtěli informace shánět sami, ale lze prohlásit, že to spíše nefunguje (např. Knihovna).

"k zajímavosti hry by mohly více přispět i cechy" Ano, mohly. Jakmile se ale cechy stanou důležitějšími než hra samotná, jednak proti sobě poštváváme hráče v družinkách (mají jiné cíle a informace, nemluvě o cechovním "rasismu"), druhak se z Pravdy stává úplně jiná hra (k "vlastním, tajným úkolům" je většinou potřeba nějaký orgouš navíc a ten bude někde ve hře samozřejmě chybět). Bonusové informace v cechu být mohou a byly, jejich užití a výklad již zůstává zcela v rukou cechmistrů!

"došlo k nebývalému zdražení schopností" Ano, zloděj oproti minulé verzi podražil, takže je teď konečně vrchově stejně drahý jako jiná povolání (která se nezměnila). Propočítávali jsme průměr vrchů, upravovali atd. Zloděj byl hodně! levný. 6 vrchů za otvírání zámku je dost, ale: jak složité je naučit se otevírat zámky? Moc. Esenciální skilly nemohou být snadno dostupné jen proto, že jsou považovány za esenciální (kouzelníci mají např. dumdum za 16 vrchů!), nehledě k tomu, že každý hráč si postavu profiluje podle svého (bere si různé schopnosti v různém pořadí).

"Když se nebaví org, nebaví se ani hráč" Ano, organizátoři byli hodně unavení (my nejvíc) a toto heslo je pravdivé. To se ale na hrách, které jsou naplněny dějem, stává, že síly docházejí. Nicméně to není důvod, abychom hráčům krátili zábavu. Jestli jsi viděl nějaké otrávené organizátory na setkáních, je mi líto, že Ti zkazili zážitek. Věděli do čeho jdou, nikomu jsme pohodlí ani peníze neslibovali .-)

Nereagovali jsme na všechny věty, některé připomínky hráčů se totiž kryly nebo jsme se k problematice vyjadřovali už v plusech a mínusech Proto komentujeme jen dosud nezmíněné. Díky za to, že jste si našli čas na poslání svých názorů. Jsme za ně rádi, moc nám pomohly.

Závěrem...

Z příspěvků je vidět, že letošní Pravda se i přes nějaké ty nedostatky povedla. Jasně, člověk se musí ohánět, ale věříme, že když něco děláte pořádně, lidé to ocení. Hm... Voní hezky. :)))

Ne, vážně, znovu na tomto místě vzpomeňte na orgouše, kteří se fakt snažili (ráno moc pomaluuu:) a málojedlimálopilimálospalihodněhráliabylivelmibezva. Haleluja! Pokud budeme mít dostatek sil, času a nápadů, nebudeme váhat udělat další Pravdu.

Takže... naviděnou!

Váš Pravda tým

Atalante
Barbar
Barča
Barunka
Boldrik
Burke
Casper
Dara
Gendrim
Hanička
Helenka
Hustorek
Jindra
Lopo
Min
Mravouk
Plamínek
Radost
Rúth
Shpunt
Xirkan
Vlček
Zdenál

Hoď mě zpátky na úvod

Ještě chci vidět fotky

O čem že je Pravda?

Mám ještě nějaké otázky. Kde je kontakt?